Sinds Google Maps Business View in 2012 door Google in Nederland voor het eerst is uitgerold behoort Nederland tot de snelst groeiende landen van bedrijven met een Google Business View tour. De tour wordt gemaakt met dezelfde techniek als het bekende Streetview, hierdoor kan de virtuele tour ook binnen worden gemaakt. Google Business View verspreid zich snel onder de bedrijven en de resultaten mogen er wezen. In deze blog vind je 10 redenen waarom dit het moment is om je bedrijf online te visualiseren en lokaal te optimaliseren in Google.

1. Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine van Nederland

Google is de ongenaakbare nummer 1 zoekmachine in Nederland. Met concurrenten Bing en Yahoo! op grootse afstand is er op dit moment geen enkele reden voor Google om zich zorgen te maken. Op desktop heeft Google een marktaandeel van maar liefst 91,03%, tegenover 6,59% van Bing en 1,53% van Yahoo!. Op de tablet en smartphone is het marktaandeel zelfs nog groter, met een marktaandeel van maar liefst 98% bestaat er geen enkele twijfel in welke zoekmachine je vandaag de dag gevonden wilt worden(Bron: Pure-IM).

Marktaandeel zoekmachines 2016

2. Google zet volop in op de lokale ondernemer

Wanneer iemand bijvoorbeeld in Rotterdam op zoek is naar een restaurant, winkel, showroom of hotel vindt Google het van groot belang dat er ook daadwerkelijk resultaten komen van bedrijven in Rotterdam. Google zorgt er nu voor dat wanneer men lokaal op zoek is bovenaan direct de Google Map verschijnt(zie afbeelding hieronder). Zo wil Google dat bedrijven die veel geld in Google Adwords of SEO niet boven de lokale bedrijven komen die veel relevanter zijn voor de Google bezoeker op dat moment. Hier liggen dan ook enorme kansen voor de lokale ondernemers met minder budget. Zorg er dan ook voor dat je je Google bedrijfsprofiel optimaliseert en een goede indruk achterlaat.

google-local-map

3. Potentiële klanten willen maar al te graag weten wat ze kunnen verwachten van je bedrijf

De Google Business View tour is de uitgelezen mogelijkheid om een potentiële klant kennis te laten maken met je bedrijf. Met behulp van de virtuele tour kan je nu eindelijk online dezelfde beleving uitstralen als de beleving die men normaal alleen offline kan zien. Hiermee wordt de bezoeker getriggerd om ook daadwerkelijk een fysiek bezoek te brengen. Want ondanks dat men nu beter kan oriënteren online zal men de beleving in de winkel altijd ook zelf willen beleven. Dat is en blijft het grote voordeel van de retail. Daarnaast geeft de virtuele tour ook veel vertrouwen aan de consument. Jouw bedrijf is niet enkel nog een ‘lege identiteit’ op het internet maar de bezoekers kunnen zien dat jouw bedrijf daadwerkelijk bestaat en beschikt over een pand.

Invloed Google Business View op winkelbezoek

Uit een uitgebreid onderzoek van Google blijkt dat bezoekers bedrijven met foto’s én een Google Business View tour twee keer sneller bezoeken dan een bedrijf met alleen een bedrijfsprofiel.

4. De tour zorgt ervoor dat je opvalt in de Google zoekmachine

Doordat de Google Business View tour wordt gelinkt aan het Google profiel van je bedrijf zal je beter opvallen in de Google zoekmachine. Er komt namelijk een extra kop in je profiel, namelijk ‘Binnenkijken’. Hiermee is de tour met een enkele klik direct bereikbaar vanuit de zoekmachine. Daarnaast zorgen de foto’s en de Google Business View tour voor meer clicks naar de website en routebeschrijving aanvragen. Uit onderzoek van Google blijkt dit zelfs 42% meer verzoeken voor de routebeschrijving en 35% meer clicks naar de website op te leveren(Bron: Google). Dat zijn feiten waar je niet omheen kunt draaien.

Google zoekmachine Coolblue

5. Met Google Business View optimaliseer je je Google bedrijfsprofiel voor Google Maps

Naast de zoekmachine wordt er ook heel vaak al direct in Google Maps gezocht naar bedrijven. Het is dan ook erg belangrijk om ook hier goed gevonden te worden. Wanneer men op zoek is naar bijvoorbeeld een restaurant in Google Maps, zullen de restaurants die zichzelf het best op Google hebben gepositioneerd (uitgebreid Google bedrijfsprofiel, Google Business View en Google Reviews) als pointers op de map verschijnen. Hiermee val je op en iemand ziet direct waar je bedrijf gevestigd is, vanwaar de bezoeker direct contact op kan nemen of de routebeschrijving naar je bedrijf aan kan vragen.

Google Maps optimaliseren

6. De Google Business View tour is een mooie kans om je website SEO te verbeteren

Gemiddeld brengt een online bezoeker 4 tot 5 keer meer tijd door op een webpagina met Google Business View dan een webpagina zonder. Dit zijn cijfers van Google. Wat vaak niet beseft wordt is dat een hele belangrijke indicator voor SEO de doorgebrachte tijd op je website is. Wanneer een bezoeker veel tijd op je website doorbrengt gaat Google er namelijk van uit dat dit veel waarde levert aan de bezoekers, waardoor je website hoger in de Google zoekmachine zal komen.

7. Google heeft grootse plannen met Google Streetview

Wanneer een Google bezoeker Streetview aan het bekijken is stapt men zo naar binnen in jouw bedrijf. Doordat de Google Business View tour wordt gekoppeld aan Google Streetview, kan men niet alleen door de straat lopen maar ook binnenstappen in je bedrijf. Zo kan de bezoeker de gehele buurt verkennen en ook precies vinden waar jouw bedrijf nou precies zit in de straat. Dit verbetert het oriëntatieproces van de potentiële klant weer, waardoor dit sneller tot een fysiek winkelbezoek zal leiden.

8. Je kan de tour met een iFrame link gemakkelijk op je website plaatsen

Niet alleen kan de tour via Google bekeken worden, het is ook een ontzettend leuke add-on voor je website. Door middel van een iFrame link te plaatsen op je website wordt de tour in een mooi frame geplaatst. Zo kan de bezoeker van je website de interactieve beleving meemaken. Hieronder zie je een voorbeeld van de Google Business View tour die wij voor Mercedes ROGAM hebben gemaakt in een iFrame geplaatst. Bekijk ook gerust eens hoe dit op de website van Mercedes ROGAM is geïntegreerd.

9. Plaats de Google Business View tour ook op je Facebook

Naast Google en je website is het zelfs mogelijk om de tour op je Facebook te plaatsen. Zo creëer je vanuit maar liefst 3 kanalen(Google, website en Facebook) traffic naar je tour. Via een iFrame link kan je de tour als applicatie aan je Facebook bedrijfspagina toevoegen. Hoe je dat doet, vind je in deze blog over hoe je je Google tour op Facebook moet plaatsen.

10. De kosten van de Google Business View tour zijn eenmalig!

Geen terugkomende kosten, gewoon een eenmalige betaling voor het fotograferen van de tour. Heel ongebruikelijk voor Google diensten, maar het is toch echt zo. Je betaalt eenmalig voor het aantal panorama’s, deze worden vervolgens naar de Google server geüpload en worden daar niet meer afgehaald zonder jullie toestemming.